Hrad Český Šternberk

„Hrad Český Šternberk založil kolem r. 1241 Zdeslav z Divišova, pojmenoval jej podle rodového erbu, zlaté osmihroté hvězdy, a podle dobového zvyku poněmčovat názvy, tedy Sternberg (Stern = hvězda, Berg = hora), a přijal nový přídomek ze Sternberga.“
(www.hradceskysternberk.cz)

Deň návštevy
15. September 2018, sobota

Slovami na úvod

Cestovanie po českých a slovenských hradoch a zámkoch patrí medzi moje obľúbené turistické činnosti (určite by som sa rada pozrela aj na iné európske hrady a zámky, ale väčšina z nich je pre mňa akási, eh, nedostupná). Už dlho som uvažovala, že spustím sériu článkov, kde opíšem svoje zážitky z hradov, ktoré sa mi už podarilo navštíviť. Lenže lenivosť vždy vyhrala.

Tento článok som, napríklad, rozpísala už pred pár mesiacmi – krátko po tom, ako sme so sestrou navštívili hrad Český Šternberk, a ešte v čase, kedy som vďaka mojej osobnej motivátorke Neliss bola vo svojom blogovaní nečakane aktívna. Nastáva teda 365-ty pokus o kopnutie sa do vrtule a dokončenie svojho prvého článku do série nazvanej Putovanie po hradoch a zámkoch.

Čo sa vám pokúsim dať? Nielen svoje osobné dojmy a zážitky, ale aj praktické turistické informácie o tom kde, kedy, ako a prečo by ste mali navštíviť danú pamiatku.

Český Šternberk: Kde? Kedy? Ako?

Gotický hrad Český Šternberk sa týči na ľavom brehu rieky Sázava na území rovnomenného mestečka v okrese Benešov v Stredočeskom kraji. Už od svojho založenia v 13. storočí patrí takmer nepretržite do vlastníctva rodu Sternbergovcov. Hradný pán, Zdeněk Sternberg, tu býva dodnes a aj napriek tomu je expozícia hradu celoročne prístupná turistom. Český Šternberk je chránený ako národná kultúrna pamiatka Českej republiky.

Nie je mojím cieľom prerozprávať vám históriu hradu (dejiny mám síce rada, ale zapamätám si z nich iba veľmi málo), preto vás rovno odkážem na oficiálny web. Tam sa čo to dočítate nielen o samotnom hrade, ale aj o rode Sternbergovcov či priľahlej hladomorni.

Aj keď je hrad otvorený pre návštevníkov celý rok, jeho hlavná turistická sezóna prebieha od mája do septembra. V tomto období ho môžete navštíviť ktorýkoľvek deň vrátane sviatkov – s výnimkou pondelkov, kedy majú prehliadky špecifický režim. Iba cez víkendy a počas sviatkov je otvorený v mesiacoch apríl a október s možnosťou objednania prehliadky počas pracovných dní. V zimnom období zas prebiehajú prehliadky výhradne po predchádzajúcej objednávke. Presné časy nájdete na oficiálnom webe. Rozhodne odporúčam skontrolovať si otváracie hodiny skôr, než sa rozhodnete pre spontánny výlet. Web sa zdá byť aktualizovaný vždy, keď dôjde k zásadným zmenám v dianí na hrade.

Vďaka nerozhodnému počasiu, ktoré nevedelo, či chce pršať, alebo svietiť slnko, sa nám po príchode na hrad podarilo zažiť takýto krásny výhľad na mestečko Český Šternberk.

Cesta tam a späť

So sestrou sme sa na Český Šternberk vybrali 15. septembra 2018. Obvykle chodíme po hradoch a zámkoch v skorších letných mesiacoch, ale tento rok nám na podobné aktivity nezostával čas. Vstávali sme približne o piatej ráno do tmy a s presvedčením, že sa na vlakovej stanici po daždi otočíme a vrátime sa do teplých postelí. Nakoniec sme predsa len nasadli na vlak a boli sme odmenené pekným, relatívne teplým a relatívne slnečným, počasím. Výhodou takýchto neskorých letných výletov je omnoho menší počet turistov a predovšetkým absencia škvarenia sa na slnku a topenia sa vo vlastnej šťave.

Český Šternberk sa nachádza cca 60 kilometrov od Prahy a cca 160 kilometrov od Brna. Vedie okolo neho diaľnica D1, takže z Prahy sa tam (ak nebude mať D1 svoje dni) dostanete do jednej hodiny. Tým, ktorí sú odkázaní na hromadnú dopravu (ako my), môže cesta trvať v ideálnych prípadoch od hodiny dvadsať do dvoch hodín – všetko to závisí odo dňa v týždni a vybraného typu hromadnej dopravy. Vedie tam viacero (aj priamych) autobusových spojov a tiež viacero vlakov s niekoľkými možnosťami prestupu.

Nakoľko v sobotu tam ide jediný priamy autobusový spoj (a pre nás to bolo príliš neskoro), šli sme vlakom zo stanice Praha-Hostivař s prestupom v Čerčanoch. Ak idete na hrad vlakom – z ktoréhokoľvek smeru – je praktickejšie vystupovať na zastávke „Český Šternberk, zastávka“, ktorá sa nachádza priamo naproti hradu, než na zastávke „Český Šternberk“, ktorá je od hradu vzdialená asi kilometer. Autobusová zastávka sa nachádza prakticky pod hradom.

Prehliadka hradu

Hrad Český Šternberk sa netýči na žiadnom vysokom kopci, takže sa nemusíte obávať namáhavého výstupu. K hradnej bráne sa dostanete buď po (trochu krivých a rozbitých) schodoch alebo po asfaltovej ceste. Ak idete z vlakovej či autobusovej zastávky, schody pre vás budú prijateľnejšie – k ceste sa dostanete s menšou (asi polkilometrovou) obchádzkou.

Hrad má iba jedinú platenú prehliadkovú trasu, ktorej trvanie je približne 50 minút. Celá hradná expozícia sa nachádza na druhom poschodí (vedie naň asi 120 schodov, takže sa nedá označiť práve za bezbariérovú) a zahŕňa 15 nádherne zariadených miestností. Medzi nimi je napríklad Rytiersky sál, kde sa prehliadka začína, rôzne salóny, knižnica, jedáleň, pracovne či spálne. Mne osobne najviac utkvela v pamäti, ako inak, knižnica (aj keď teda nie je taká epická ako napríklad tá v Ledniciach) a predovšetkým socha Knihomoľa (na fotke nižšie) – ten by sa mal vraj nachádzať v každej knižnici, aby ju ochránil pred katastrofami (hneď som o tom v práci hovorila kolegyni a usúdili sme, že aj nám by sa jeden taký zišiel, aby ochránil našu knižnicu pred ďalšou potopou). Za zmienku iste stojí aj rodokmeň hradného pána namaľovaný na stenách jedného zo salónov.

Štandardné vstupné pre dospelého človeka je 150 korún, deti, seniori a študenti majú vstupné za 100 korún (približne 6€/4€). Vzhľadom na veľkosť a kvalitu expozície je to z môjho pohľadu primeraná cena. Fotografovanie či kamerovanie je v interiéroch hradu možné iba po zakúpení licencie v hodnote 50 korún (cca 2€). Návštevníkov s deťmi môže zaujímať, že hrad ponúka aj špeciálne prehliadky pre rodiny s deťmi – kedy a ako prebiehajú sa dozviete taktiež na ich oficiálnom webe. Pokiaľ vás neláka prehliadka interiéru, môžete sa prihlásiť na komentovanú vychádzku okolím hradu trvajúcu približne dve hodiny. Koná sa však iba párkrát do roka a je pre obmedzený počet návštevníkov, takže podobný výlet je nutné plánovať istý čas dopredu. Dátumy vychádzok v roku 2019 zatiaľ neboli zverejnené.

Na výlete po okolí

V okolí hradu (len pár minút chôdze od neho) sa nachádza takzvaná hladomorna. Ide o južnú predsunutú baštu postavenú na prelome 15. a 16. storočia, ktorá je dodnes veľmi dobre zachovaná. Za vstupné 20 korún (10 korún pre deti, študentov a seniorov) (cca 0.8€/0.4€) môžete vyliezť na vrchol strážnej veže a rozhliadnuť sa po okolí. Prehliadka nie je vhodná pre ľudí s obmedzeným pohybom a ani pre klaustrofobikov – schodisko je úzke, nie je sa tam čoho poriadne držať a cestou sa vám z toľkého točenia ľahko zakrúti hlava (máte tam aj varovanie, že vstup do veže podnikáte na vlastné riziko). Pokiaľ ničím z tohto netrpíte, neváhajte sa vyšplhať hore, nie je to zas až tak vysoko. Ak sa na to neodvážite, nebuďte smutní, je odtiaľ výhľad prevažne na vrcholky stromov. Otváracia doba hladomorne sa zhoduje s otváracou dobou hradu.

Viac zaujímavostí okolie hradu neponúka. V každom prípade sa nachádza v nádhernom prostredí, takže nadbytok času ľahko zabijete príjemnou prechádzkou pozdĺž rieky Sázavy či v obklopení lesa. Celá návšteva hradu a okolia vám (pri dobrom načasovaní prehliadky) zaberie od dvoch do troch hodín, spolu s obchádzkou hradieb – cestou narazíte na niekoľko bodov, odkiaľ si môžete spraviť krásne scénické fotografie (čo je hlavný dôvod, prečo ja osobne navštevujem hradu a zámky, heh).

Čo by ste možno ešte chceli vedieť

So sestrou obvykle nevyužívame občerstvenia nachádzajúce sa priamo na hradoch (buďme k sebe úprimní, tieto často nebývajú cenovo dostupné pre obyčajných turistov, ktorí šli na výlet na kultúrou a nie minúť celú výplatu). Café Český Šternberk nás však nalákalo prijateľnými cenami, ktoré doplnilo príjemné prostredie a najmä uspokojivé občerstvenie. V ponuke majú okrem rozličných nápojov aj obedové menu a viacero domácich dezertov. Za nečakane nízku cenu sme si dali šialene dobrý veterník, ktorý bol navyše taký veľký, že sme ho sotva zjedli dve.

Slovami na záver

Návšteva hradu Český Šternberk vo mne zanechala skvelý dojem. Na svoje si prídu milovníci histórie, ktorí si určite užijú skvelo komentovanú prehliadku a prívetivých sprievodcov ochotných odpovedať na akúkoľvek otázku. Ale očarení budú určite aj takí obyčajní turisti ako som ja, ktorí len radi ochkajú nad krásnymi hradnými exteriérmi a ohromne zachovalými exponátmi.

Ide o fyzicky i časovo nenáročnú vychádzku (ak nebývate na opačnom konci republiky, či nebodaj až za hranicami, samozrejme), na ktorú môžete vziať hocikoho.

6 thoughts on “Hrad Český Šternberk

1. kam pôjdeme najbližšie? :D ten červený kameň by sme mali dať :) inak článok, super, rozhodne, ak bude s kým, by som sa tam rada pozrela :) prosím píš viac takýchto článkov :)

1. Pokúsim sa ešte niečo napísať, aj keď teda všetky ďalšie články pôjdu ďaleko do minulosti, lebo neviem, kedy najbližšie pôjdem navštíviť nejaký hrad :D

2. Len si túto sériu článkov spustila a už ju zbožňujem.:) Krásne čitateľný článok plný užitočných informácií a super fotiek, thumbs up! Hrad by som si pozrela, tak možno niekedy. :D Inak s dejinami to mám rovnako – mám ich rada, ale zapamätám si málo. :D A vďaka za titul osobného motivátora, budem sa snažiť otravovať na ďalej. :D

3. To ste vstali o piatej ráno, aj keď ste nemuseli?! :D :D :D Uf, ste dobré, ja by som to asi tak skoro nedala len preto, aby som mohla ísť na hrad. To už je iné odhodlanie. Ale tak niektorí tak skoro vyrážajú na túry – aj to som vždy obdivovala. Ja by som tým pádom musela vstať o štvrtej, lebo ešte polhodinu by som sedela v kuchyni s kávou a snažila sa zobudiť.

Prostredie okolo hradu je krásne. Ja tiež rada chodím po hradoch, fotím a dozvedám sa nové zaujímavosti, ale posledné roky ich navštevujeme pomenej. Mne sa veľmi páčia aj zrúcaniny.
    Veterník vyzerá fajne, len škoda, že také momentálne nejem. :D

1. Áno, vždy keď ideme na výlet niekam ďalej, tak vstávame tak o piatej/šiestej, aby sme stihli čo najskorší spoj, boli tam čo najskôr a čo najskôr aj odišli domov (v lete je to obzvlášť praktické, keďže ráno je chladnejšie). Jasné, že som hodnú chvíľu grogy (a ak ideme vlakom/busom tak potom prídu riadny útlm, kým človek dôjde do cieľa), ale keď sme tam, tak sa rýchlo preberiem. Ešte sa mi nestalo, že by som ten výlet oľutovala :D