Zámok Konopiště

„Založil nedaleko svého rodového sídla Benešova kolem r. 1294 pravděpodobně pražský biskup Tobiáš z Benešova a to podle vzoru francouzských pevností. V roce 1887 koupil zámek František Ferdinand d´Este, od r. 1896 následník císařského trůnu. Arcivévoda dal zámek přestavět v historizujícím stylu a jeho okolí přeměnil v krajinářský park.“
(www.zamek-konopiste.cz)

Deň návštevy
14. september 2019, sobota

Slovami na úvod

Ďalší diel série Putovanie po hradoch a zámkoch je na svete! Tentokrát – veľmi výnimočne – prichádzam s článkom z návštevy českého zámku Konopiště, ktorú som absolvovala ešte v tomto mesiaci a nie pred niekoľkými rokmi! Je to jediný zámok, ktorý sme videli v aktuálnom roku, a predpokladám, že sa to do pri tomto zhoršujúcom sa počasí nezmení. Našťastie som navštívila dosť zámkov, aby som o nich (týmto tempom) mohla písať ešte takých päť rokov minimálne, heh.

Konopiště: Kde? Kedy? Ako?

Český štátny zámok Konopiště leží asi 2 kilometre na západ od centra mesta Benešov v Stredočeskom kraji. Bol postavený na konci 13. storočia ako gotický hrad, ale v 18. storočí bol prerobený na barokový zámok. Koncom 19. storočia ho odkúpil František Ferdinand d´Este, dedič rakúsko-uhorského trónu, ktorého smrť v roku 1914 bola zámienkou pre začatie I. svetovej vojny (a to vysvetľuje, prečo je medzi turistami taký populárny). O pár rokov neskôr bol majetok Habsburgovcov skonfiškovaný a zámok aj s parkom skončili vo vlastníctve štátu. Dnes je Konopiště národnou kultúrnou pamiatkou Českej republiky a spravuje ho Národní památkový ústav.

Niečo málo o histórii zámku sa dočítate na oficiálnej stránke.

Pred návštevou zámku si odporúčam skontrolovať návštevnú dobu a otváracie hodiny. Hlavná turistická sezóna trvá od apríla do októbra a zámok je otvorený každý deň s výnimkou pondelkov od desiatej hodiny ráno do tretej až piatej hodiny v závislosti od konkrétneho mesiaca. V zimnom období je zámok pre verejnosť uzavretý.

Cesta tam a späť

Konopiště sa nachádza 40 km od Prahy, 170 km od Brna a 100 km od Českých Budějovic. Cestou tam sa s najväčšou pravdepodobnosťou zastavíte buď na železničnom nádraží, odkiaľ sú to iba 2 km k zámku, alebo na autobusovej stanici, ktorá sa od neho nachádza približne 3 km. Zámok obklopuje rozľahlý zámocký park, kam môžete odbočiť a urobiť si prechádzku prírodou namiesto prechádzky popri ceste. V parku sú ako asfaltové cestičky, tak aj vyšliapané chodníčky, ale všetky sú označené turistickými značkami, takže sa v ňom určite nestratíte. Pokiaľ idete autom, hneď pod zámkom sa nachádzajú dve platené parkoviská.

My sme sa na Konopiště vybrali v sobotu, 14. septembra 2019, a našou motiváciou bolo v podstate to, že sme už obišli väčšinu tých najzaujímavejších hradov a zámkov v Stredočeskom kraji, ktoré sú z Prahy dobre prístupné (a tiež to, že Konopiště vyzerá pekne na fotkách, samozrejme). Z Prahy sa do Benešova dostanete autobusom aj vlakom, najrýchlejšie rýchlikom, ale osobné vlaky chodia častejšie. Keď sme konečne odbočili do parku, trochu nás prekvapil ten divoký terén a dodatočne som bola rada, že som si obliekla džínsy a nie sukňu. Vtipnejšia bola cesta naspäť do Benešova, kam sme sa vybrali po jednom z tých asfaltových chodníkov, ktorý končil pri veľmi oficiálne vyzerajúcich stĺpikoch s názvom parku… a tiež končil rušnou cestou bez prechodu a bez chodníka vedúceho na jednu či na druhú stranu. Nebyť pána v dodávke, ktorý nám veľkoryso pribrzdil, so sestrou by sme tam pravdepodobne čakali na vhodnú chvíľu na prebehnutie cez cestu aspoň takú pol hodinu.

Prehliadkové okruhy na zámku

Návštevníci zámku si môžu vybrať z piatich prehliadkových okruhov. Ale je tam pár háčikov…

Prvý okruh tvoria salóny južného krídla, ktoré zahŕňajú reprezentačné a hosťovské izby nachádzajúce sa na prvom poschodí. Druhý okruh predstavujú salóny severného krídla – patria sem najstaršie miestnosti na zámku. My sme si vybrali druhý okruh a to len na základe toho, že sa nám nechcelo čakať príliš dlho tie ďalšie (na recepcii majú monitor, kde sú uvedené časy a obsadenosť jednotlivých okruhov). Videli sme tak kaplnku svätého Huberta, spoločenský salón, pracovňu, spálňu i menšiu knižnicu (knižnica je pre mňa must-see na každom hrade a zámku, takže do nášho výberu prehliadkového okruhu asi zasiahol sám Osud). Súčasťou výstavy je aj rozsiahla zbrojnica s obrovskou zbierkou chladných i palných zbraní a brnení (dokonca aj konských – verte či nie, najprv som sa čudovala, prečo niekto vyrábal helmu pre obrov… než som si uvedomila, že to patrí na konský zadok). Počas prehliadky som sa tiež dozvedela, že katovské meče nemali špičku! Základné vstupné na tieto prehliadky je 200 kč (cca 7,7 €).

Tretí okruh tvorí súkromný byt Františka Ferdinanda d´Este a jeho rodiny (vstup 250 kč/9,7 €). Expozícia je postavená podľa dobových fotografií a inventúrnych zoznamov. Štvrtým okruhom je lovecká trasa, kde si môžete prezrieť zbierku pár stoviek zvieracích… eh… trofejí samotného Františka Ferdinanda – ak je to niečo, čo vás zaujíma (220 kč/8,5 €). Piaty okruh predstavuje gotická pivnica, ktorá je však otvorená výlučne v auguste a konajú sa iba dve prehliadky denne (140 kč/5,4 €). Podľa informácií na stránke je na posledné tri okruhy nutná rezervácia ako pre jednotlivcov, tak pre skupiny. V každom prípade, keď sme tam prišli, k dispozícii sa zdali byť všetky štyri okruhy. Je teda možné, že ak nemajú obsadený plný počet, môžete si na tretí a štvrtý okruh kúpiť vstupenky aj na mieste.

Negatívom je, že v zámku nie je povolené fotografovanie a to ani za príplatok.

Na potulkách po okolí zámku

Okrem hlavných okruhov môžete navštíviť aj: Museum sv. Jiří, kde uvidíte umeleckú zbierku na tému svätého Juraja bojujúceho s drakom, strelnicu s pohyblivými terčmi či loveckými trofejami a tiež skleníky v Ružovej záhrade. Po predložení vstupenky na niektorý z hlavných okruhov máte vstup do prvých dvoch expozícii zdarma, inak za poplatok 50 kč, vrátane skleníkov.
Veľmi zaujímavá je samotná voľne dostupná Ružová záhrada (má však otváracie hodiny, takže to nie je na žiadnu večernú prechádzku) založená okolo roku 1900. Ako naznačuje názov, predstavuje záhradu plnú ruží rôznych druhov a farieb. Takto na konci leta bola trochu opadaná, ale aj tak to bol pekný pohľad. Neviem si predstaviť, ako to tam vyzerá, keď sú všetky tie ruže práve v rozkvete. Po záhrade sa tiež voľne prechádzajú pávy, na ktoré sa tiež nádherne pozerá (a oni sa vedia nádherne pozerať na vás!).

Ako som už spomínala, zámok obklopuje rozsiahly park, v ktorom sa môžete hodnú chvíľu prechádzať kade-tade. K dispozícii sú aj vyznačené náučné chodníky, napr. Historie a příroda konopišťského zámeckého parku (2 alebo 7 km) vás dovedie až k najodľahlejším častiam parku a Lesní stezka Ferdinanda d’Este (1,5 km) vás prevedie po jeho loveckom revíri. Jednou zo zaujímavých zastávok je aj rázcestie u sochy Neptúna s trojzubcom. My sme sa síce na žiadny náučný chodník nevybrali, ale aj bez neho sme mali príjemnú prechádzku po parku.

Akousi kuriozitou konopišťského zámku je chov medveďov. V polovici 19. storočia zaviedol túto tradíciu rod Lobkovicov a tá pretrváva dodnes. V súčasnosti žije na mieste bývalej priekopy himalájsky medveď ušatý, ktorého volajú Jiří.

Mohlo by vás zaujímať

Na parkovisku robia skvelé palacinky! Obvykle sa nezastavujeme v takýchto podnikoch na pamiatkach z veľmi jednoduchého dôvodu, a to že sme škrečky a za všetko tam pýtajú nehanebné peniaze. Sestra však čítala recenziu na jednu z kaviarní na parkovisku pod hradom, a tak sme sa rozhodli vyhodiť si z kopýtka. Rozhodne odporúčam, ak pôjdete okolo. Na to, že ide v podstate o stánok, ktorý má sedenie len pod prístreškom, chutili výborne a pán za pultom si dal nesmierne záležať aj na ich prezentácii.

Tiež sme zistili, že v stánkoch na parkovisku predávajú krajšie pohľadnice a magnetky ako tie, ktoré majú v ponuke suveníry priamo na zámku (ale na zámku zase majú pečiatky, hm hm). Milovníkov čokolády by tiež mohla nadchnúť čokoládovňa s ohromnou (a krásne voňavou) ponukou domácej čokolády, praliniek a iných tých prekliatych vecí, ktoré sa robia z čokolády. V rámci mesta Benešov tiež funguje projekt Ekovláček, vďaka ktorému sa môžete previesť po meste a odviesť sa až k samotnému zámku.

Slovami na záver

Som veľmi rada, že som si zámok Konopiště mohla pripísať na zoznam navštívených pamiatok. Je to vhodné miesto na výlet, napríklad ak ste na dlhší čas v Prahe a neviete, kam by ste sa ešte mali vybrať (pretože ste už všetko videli). A ak máte so sebou niekoho zo zahraničia, neváhajte zobrať aj ich, pretože na zámku prebiehajú i prehliadky v angličtine. Ukrýva sa v ňom rozhodne zaujímavý kus miestnej i európskej histórie.

Mrzí ma hádam len to, že sme sa nedopracovali na žiadne miesto, z ktorého by bol nejaký pekný výhľad na celý zámok. Tie sú moje obľúbené!